dimarts, 4 de desembre del 2012

Jo parlo català!!


És massa lleig per posar-ho bonic... Estic massa indignada com per decorar-ho. No es mereix suavitzar-ho...

Jo, que no sóc ni d’aquí ni d’allà; de sang alacantina que corre per venes del sud i que alimenten un cor català...

Tinc la gran sort de poder pensar i parlar, de sentir i de somniar o d’escriure i descriure en català, castellà o valencià, segons em senti, o segons on estigui o amb qui estigui.

Em sento afortunada, perquè la variació lingüística ens enriqueix i ens diferencia, perquè la llengua és riquesa i ens ensenya, perquè la llengua és cultura i l’hem de gaudir i aprofitar. Ens permet expressar-nos com desitgem, ens fa ser de ments àmplies i mires obertes. I és molt més que tot això... és també música i literatura, és costums i sentiments. I això no ens ho poden treure.

He crescut en un país tolerant i civilitzat, on la immersió lingüística ha estat el model educatiu que ha triomfat per damunt de tot, on he estudiat en català. Em sembla que no tinc cap problema per comunicar-me en castellà amb ningú, pel mitjà que sigui. Els meus fills estudien en català, i tampoc tenen cap inconvenient en canviar d’idioma quan es troben davant algú que no entén  la seva llengua. Però això no té res a veure amb la llengua. Té a veure amb l’educació. I els catalans ho som d’educats, sense cap dubte. També és cultura, i nosaltres podem estar ben orgullosos de ser cultes. Però potser és això el que no entenen els incultes....  I som un model d’adaptació i civilització, amb pobles multiculturals on viuen, conviuen i es respecten diferents costums, idiomes i colors.

La llengua és progrés i és saviesa . Amb la cultura no s’hi juga. La tolerància no es pot posar a prova ... perquè si aquest enteniment entre nosaltres desapareix, llavors és quan un país es trenca. I com som savis i cultes, progressem, contínuament. No ens quedarem estancats, no ho permetrem.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada